Точна розшифрування цифр SAE
Показники низькотемпературної в'язкості означають наступне:
0W– масло придатне до використання при морозах до -35-30 град. З
5W– масло придатне до використання при морозах до -30-25 град. З
10W– масло придатне до використання при морозах до -25-20 град. З
15W– масло придатне до використання при морозах до -20-15 град. З
20W– масло придатне до використання при морозах до -15-10 град. З
Показники високотемпературної в'язкості означають наступне:
30 – масло придатне до використання при температурі до +20-25 град. З
40 масло придатне до використання при температурі до +35-40 град. З
50 придатна до використання при температурі до +45-50 град. З
60 масло придатне до використання при температурі до +50 град. С і вище
Чим менше цифра – тим «рідині» масло, чим більше цифра, тим воно більш густе. Таким чином, масло 10W-30 можна використовувати при температурі навколишнього середовища від -20-25 градусів морозу, до +20-25 градусів спеки.
Область застосування масла класифікується в основному по API (American Petroleum Institute)– позначення API ставиться дві букви (наприклад, SJ або CF), перша з яких позначає тип двигуна: S-бензиновий мотор, C-дизельний. Друга літера конкретизує умови застосування масла – сучасний двигун або старий, з турбіною або без. Якщо масло позначено API SJ/CF – значить, воно підходить і для бензинових і дизельних моторів даної категорії.
Позначення API для бензинових моторів:
SC – автомобілі, розробки до 1964 років
SD – автомобілі, розробки 1964-1968 років
SE – автомобілі, розробки 1969-1972 років
SF – автомобілі, розробки 1973-1988 років
SG – автомобілі, розробки 1989-1994 років, для жорстких умов експлуатації
SH – автомобілі, розробки 1995-1996 років, для жорстких умов експлуатації
SJ – автомобілі, розробки 1997-2000 років, краще енергозберігаючі властивості
SL – автомобілі, розробки 2001-2003 років, збільшений термін експлуатації
SM – автомобілі розробки з 2004 року, SL+підвищена стійкість до окислення
При зміні типу масла, по класифікації API можна йти лише «по зростаючій», і міняти клас лише на кілька пунктів. Наприклад, замість SH використовувати SJ, зазвичай масло вищого класу вже містить необхідні присадки «попереднього» масла. Однак, приміром переходити з SD (для старих авто) на SL (для сучасних авто) не слід – масло може виявитися надто агресивним.
Позначення API для дизельних моторів:
CB – автомобілі до 1961 р., високий вміст сірки в паливі
CC – автомобілі до 1983 р., що працюють у важких умовах
CD – автомобілі до 1990 р., багато сірки в паливі та важкі умови роботи
CE – автомобілі до 1990 р., двигун з турбіною
CF – автомобілі з 1990 р., з турбіною
CG-4 – автомобілі з 1994 р., з турбіною
CH-4 – автомобілі з 1998 р., під високі норми токсичності США
CI-4 – сучасні автомобілі, з турбіною, з клапаном EGR
CI-4 plus – аналогічно попередньому, під високі норми токсичності США
В Європі часто використовується класифікація масла за ACEA (Європейська асоціація авто-виробників). Частково вимоги до якості масла перетинаються з вимогами API, однак, вони більш жорсткі по ряду параметрів. Масла для бензинових і дизельних двигунів позначаються буквосочетанием «А/В» з певною цифрою після літери. І чим більше ця цифра, тим вище вимоги до маслу: наприклад, масло з класом ACEA A3/B3 так само має клас API SL/CF. Однак, використовуючи високонавантажених турбовані компактні мотори, європейці змушені розробляти і спеціальні масла з максимальними захисними властивостями і мінімальною в'язкістю (щоб знизити втрати на тертя і поліпшити екологічні показники). Наприклад, масло класу ACEA A5/B5 по ряду параметрів може виявитися «крутіше» API SM/CI-4.
Так само існує класифікація масла по ISLAC (міжнародний комітет, створений американцями і японцями), однак всі стандарти якості ISLAC перетинаються зі стандартами API. Так, масла ISLAC класу GL-1 використовуються для бензинових двигунів і відповідають масел API SH, масла ISLAC GL-2 використовуються в бензинових двигунах і відповідають API SJ, ну а ISLAC GL-3, як не важко здогадатися, використовуються в бензинових двигунах і відповідають API SL. Так само для японських дизельних автомобілів може знадобитися масло специфікації JASO DX-1, яка враховує жорсткі вимоги до якості моторних масел для сучасних екологічних високонавантажених японських турбодизелів.
А тепер, отримавши необхідну інформацію, можна розшифрувати позначенні масла, винесено на початку матеріалу. Отже, Semi-Synthetic 10W-40 API SJ/CF ACEA A3/B3 – це напівсинтетичне масло, придатне до використання при температурі від -20-25 град. С до +35-40 град. С, для автомобілів розробки 90-х років з бензиновим або турбодизельним мотором, масло відповідає вимогам API SJ/CF і ACEA A3/B3. І ніяких секретів!
І ось ще дещо, взято звідси: www.delta.dn.ua/legendof-oil.php
Деякі секрети підбору моторного масла
Коли підходить час заміни моторного масла, питання «Лити чи не лити?» вже не виникає. І основне завдання полягає не в тому, масло якої торгової марки віддати перевагу, а в тому, як правильно вибрати його тип — незалежно від того, ким зроблений цей продукт.
Зазвичай автолюбителі не вивчають уважно написи на етикетці. А щоб їх «розшифрувати», потрібно розібратися в основних стандартах моторних масел.
В'язкість — не показник якості
Перше, що кидається в очі при вивченні етикетки масла, — клас його в'язкості. А оскільки ми розпещені таким благом цивілізації, як всесезонні масла, мова піде тільки про них.
У всьому світі прийнята класифікація масел по в'язкості, розроблена Товариством автомобільних інженерів США (Society of Automotive Engineers — SAE). Все, звичайно ж, знайомі з такими маркуваннями як 5W-40, 10W-40 і так далі. Що ж вони означають?
Перше число з буквою W (Winter — зима) свідчить про приналежність олії до так званого зимового, низькотемпературного класу в'язкості. Перша цифра вказує, наскільки легко масло буде прокачуватися по системі змащення, тобто як швидко надійде до робочих поверхонь деталей, і скільки енергії АКБ буде витрачено на привід стартера (в'язкість при 40° С). Число, яке вказано після тире, — це річний (високотемпературний) клас в'язкості, відповідний в'язкості масла при робочій температурі двигуна (при 100° С).
Помиляються ті, хто думає, що ці показники можна просто взяти і виміряти. Адже величини, про які ми тільки що говорили, — це так звані збірні числа. Дані класи присвоюються маслу після комплексного вимірювання його показників (наприклад, динамічної і кінематичної в'язкості).
Є ще один важливий момент. Прийнято вважати, що, наприклад, масло з в'язкістю 10W-40 краще, ніж 15W-40. Це пов'язано з тим, що багато хто звик до наступним шаблоном: синтетика має клас в'язкості 5W-40, полусинтетика — 10W-40, мінералка — 15W-40. Але адже на українському ринку вже представлені фірми, які виробляють 100-відсоткову синтетику класів в'язкості 10W-40, 10W-60, 15W-50, 15W-60 і навіть 20W-60. Існують і мінеральні масла нетрадиційної в'язкості, наприклад, 10W-30. Тому слід запам'ятати, що в'язкість не є головним показником якості або базових складових олії. А щоб з'ясувати, синтетичне воно чи ні, краще просто прочитати його характеристику.
API — не просто знак якості
Наступний стандарт — API, розроблений Американським інститутом нафти. Деякі продавці подають покупцям цю класифікацію як своєрідний знак якості — мовляв, чим вище клас, тим краще. Насправді це всього лише поділ масел за експлуатаційними властивостями.
Згідно API масла діляться на мастильні матеріали для бензинових двигунів (категорія S) і для дизельних (категорія C). Кожна з цих категорій, у свою чергу, ділиться на класи.
З маслами для дизелів все просто. Вони в основному відносяться до класу CF. Це означає, що дана продукція придатна для експлуатації в високофорсованих дизельних двигунах з турбонаддувом, так і без нього.
Класифікація олив для двигунів, що працюють на бензині, різноманітніше. Почнемо з класів SF і SG, так як попередні їм вже не актуальні. Масла SF призначені для двигунів машин, запущених у серійне виробництво з 1980 по 1989 рр., SG — для двигунів легкових автомобілів і легких вантажівок 1989 — 93 років випуску. Попит на цю продукцію зумовлений невисокою ціною і відповідністю вимогам виробників двигунів, знятих з виробництва морально застарілих. В якості прикладу можна навести мотори «вазівської» класики», для яких цілком достатньо, щоб олії відповідали вимогам класу SG.
Стандарт SH був призначений для моторів, серійне виробництво яких було розпочато в 1994 році, і заміняє всі попередні класи. Але якраз з середини 90-х технічний прогрес почав просуватися вперед семимильними кроками. Тому «правління» класу SH тривало недовго.
Його «спадкоємець», клас SJ, прийнятий в 1996 році, в основному відповідає SH. Різниця лише у додаткових вимогах до витраті масла, економії палива і здібності масла не утворювати відкладень при нагріванні. Цей клас схвалений більшістю виробників для застосування в двигунах 90-х років випуску.
Але для сучасних автомобілів цих вимог виявилося недостатньо. Тому в новітніх бензинових моторах застосовуються масла, відповідні класу SL, який введений з 2001 року. На відміну від попередніх, масла класу SL характеризуються більшою стабільністю, меншою летючістю і достатнім ресурсом для збільшеного терміну експлуатації до заміни (якщо такий вступник рекомендований виробником двигуна).
Заощаджувати можна не завжди
«Третій кит» класифікації автомасел впроваджено ACEA (Асоціацією європейських автовиробників). Про його «тонкощах» знають далеко не всі професійні продавці і майстри автосервісу. А даремно. Адже якщо не звертати уваги на класи ACEA, необхідність капремонту двигуна може виникнути набагато раніше.
Серед масел є так звані енергозберігаючі. За назвою неважко здогадатися, що вони призначені для економії палива. За рахунок чого вона досягається? Існує такий показник як HT/HS (High temperature/High shear viscosity) — в'язкість масла в умовах високої температури і великої швидкості зсуву. Звичайне масло при температурі 150О С залишається досить в'язким (HT/HS > 3,5 мПа·с), при цьому паливо не економиться, але забезпечується нормальна захист двигуна. Якщо ж при цих умовах в'язкість знижується більше (HT/HS від 2,9 до 3,5 мПа·с), деталі двигуна переміщуються легше, забезпечуючи економію пального. Тому таке масло називають енергозберігаючим. Але, як неважко здогадатися, при цьому одночасно знижується товщина масляної плівки, яка повинна захищати деталі від зносу при високих температурах.
Свідомо негативно ставитися до енергозберігаючих масел не варто. Адже деякі двигуни розроблені саме «під них». В основному це двигуни японських автовиробників. Лише ці олії можуть легко вступати до вузлів тертя за їх вузьким мастилопроводах. Ресурс таких двигунів від цього не зменшиться. Енергозберігаючі масла можна застосовувати тільки в тому випадку, якщо вони рекомендовані заводом-виробником автомобіля! Наприклад, BMW і Mercedes-Benz їх не рекомендують. Не можна їх застосовувати також у більшості старих автомобілів будь-яких марок, двигуни яких потребують посиленого захисту. Ось і виходить, що економити можна не завжди.
Розглянемо дві категорії класифікації АСЕА, які мають відношення до легкових автомобілів. Категорія А — це масла для бензинових двигунів, В — для дизельних. За принципом енергозбереження вони структуровані однаково. Класи А1, А5, В1, В5 — енергозберігаючі. Інші (А2, А3, В2, В3, В4) — стандартні. І якщо ви запам'ятаєте цей нехитрий принцип, то вже не купите енергозберігаюче масло до старенького автомобіля, двигун якого потребує посиленого захисту.
Кругова порука
Всі три «кити» класифікації автомасел пов'язані між собою. Наприклад, якщо по API масло відноситься до класу не вище, ніж SH, то за ACEA воно не може відповідати енергозберігаючим класів А1 або А5, так як вимоги до енергозбереження з'явилися тільки починаючи з класу SJ. У той же час, якщо за АСЕА продукт має клас А5, то по API він повинен відповідати SL, оскільки тільки в класів цього рівня є вимоги до ресурсу для подовженого пробігу між замінами масла. Ще одна зв'язок — універсальні масла діляться на два класу: бензинові та дизельні, як по API, так і за АСЕА.
Класи в'язкості також мають зв'язок з класифікацією АСЕА. Зазвичай енергозберігаючим класів А1, В1, А5 і В5 відповідають високотемпературні показники 30 і нижче (наприклад, 5W-30, 10W-30 і т. д.). А масла з показником 40 і вище (наприклад, 5W-40, 15W-50) відповідають класам А2, А3, В2, В3, В4, то є енергозберігаючими не є.
В'язкість (Viscosity) — внутрішнє тертя або опір течією рідини. Ця характеристика є найважливішою фізико-хімічними властивостями масла, який впливає на силу тертя. Існують два показника: кінематична і динамічна в'язкість.
Порядок розташування категорій S і C в індексі не випадковий. Якщо на етикетці написано, наприклад, «SJ/CF», значить, масло універсальне і призначене для бензинових і дизельних двигунів, але переважніше для застосування в бензинових. Якщо навпаки — «CF/SJ», то це універсальний продукт, більше орієнтований на дизелі.
Тепер про застосування. Для «Жигуленка» або старенької іномарки (70-х — 80-х років випуску) цілком підійде масло з показниками SAE — 15W-40, API SF/CD або SG/CD, АСЕА — А2/В2. Якщо ви мандруєте неосяжні простори батьківщини на передньопривідному Вазі або на іномарці 90-х, вибирайте масло SAE 15W-40 або 10W-40, по API — SH/CF або SJ/CF, за АСЕА — А3/В3. Для двигунів новітніх автомобілів параметри масла повинні бути наступними: SAE — 5W-40 або 0W-40, API SL/CF, АСЕА — А3/В3/В4. Зауважте, що в цьому переліку не згадано енергозберігаючі класи і стандарти. Їх застосування специфічно. Тому, якщо хочете точно знати, яке масло рекомендовано до застосування в вашому автомобілі, загляньте в інструкцію з експлуатації. Якщо ж його немає, перед покупкою не полінуйтеся відкрити каталог по підбору масел і знайти там свою модель, щоб в подальшому свідомо контролювати процес правильного підбору мастильних матеріалів.
Тепер про застосування. Для «Жигуленка» або старенької іномарки (70-х — 80-х років випуску) цілком підійде масло з показниками SAE — 15W-40, API SF/CD або SG/CD, АСЕА — А2/В2. Якщо ви мандруєте неосяжні простори батьківщини на передньопривідному Вазі або на іномарці 90-х, вибирайте масло SAE 15W-40 або 10W-40, по API — SH/CF або SJ/CF, за АСЕА — А3/В3. Для двигунів новітніх автомобілів параметри масла повинні бути наступними: SAE — 5W-40 або 0W-40, API SL/CF, АСЕА — А3/В3/В4. Зауважте, що в цьому переліку не згадано енергозберігаючі класи і стандарти. Їх застосування специфічно. Тому, якщо хочете точно знати, яке масло рекомендовано до застосування в вашому автомобілі, загляньте в інструкцію з експлуатації. Якщо ж його немає, перед покупкою не полінуйтеся відкрити каталог по підбору масел і знайти там свою модель, щоб в подальшому свідомо контролювати процес правильного підбору мастильних матеріалів.