1 – Корпус 2 – Поршень 3 – Пружина 4 – Плунжер
Зворотний клапан: 5 – кулька 6 – фіксатор кульки
Завдання гидрокомпенсатора – забезпечити беззазорное з'єднання і передати толкательное рух від кулачка розподільного вала на клапан. Роль рідини виконує моторне масло (жовтий колір на рис. 1), яка потрапляє в гідрокомпенсатор через отвір в його бічної частини (червона стрілка на рис. 1 і фото 2), потім через поглиблення в днище компенсатора в порожнину плунжера і (при відкритому зворотному клапані) в порожнину поршня.
Поршень має можливість переміщатися, маючи направляючими – плунжер і стінки внутрішньої порожнини гидрокомпенсатора. Від випадання, поршень утримується стопорним кільцем, що встановлюються в канавку поршня (позначена жовтим кольором на фото 2).
Масло може потрапляти в гідрокомпенсатор тільки коли він знаходиться в своїй верхній точці (рис. 4), де масляні канали на ньому і на ГБЦ (зелений колір на рис. 4 і 5, жовта стрілка на фото 6) - збігаються. Зусиллям пружини забезпечується відсутність зазорів між , гідрокомпенсатором і клапаном (темносиній колір на рис. 4 і 5).
При русі гидрокомпенсатора вниз, масло перестає надходити до нього. Пружина клапана (зусилля якої набагато більше зусилля пружини гидрокомпенсатора) утримує клапан від переміщення вниз. Таким чином, поршень гидрокомпенсатора, долаючи опір пружини гидрокомпенсатора, починає переміщатися всередину корпусу гидрокомпенсатора, тиск масла в якому зростає. Зростаюче тиск масла в порожнині поршня, починає прикривати зворотний клапан і при перевищенні тиску масла в порожнині над порожниною поршня гидрокомпенсатора (за рахунок меншого обсягу) - зворотний клапан повністю закривається і гідрокомпенсатор починає працювати як єдине тверде тіло, передаючи толкательное рух від кулачка розподільного валу (фіолетовий колір на рис. 4 і 5) на клапан.
Коли тиск кулачка розподільного вала на гідрокомпенсатор проходить свою вищу точку і починає слабшати – пружина клапана починає розпрямлятися, повертаючи клапан в базове положення. У певний момент, тиск масла всередині гидрокомпенсатора також починає зменшуватися, і коли тиск у порожнини поршня стає менше тиску в порожнині гидрокомпенсатора – зворотний клапан відкривається.
При поверненні гидрокомпенсатора в базове положення, поєднуються масляні канали гидрокомпенсатора і ГБЦ, і відбувається часткова заміна масла.