Зрозуміло, що коли на вулиці сильний мороз, і скла машини обледеніли, питання про попереднє розігрівання машини не варто взагалі. Тут навіть на тахометр не треба дивитися: все одно, поки не відтануть вікна і не нагріється салон, ніхто нікуди не поїде.
Також в холодну пору року автомобіль прогрівати слід ще й тому, що необхідно розігріти загусло масло, інакше воно не зможе відпрацьовувати своє призначення. Зокрема, холодне, а значить, густе масло не в змозі змастити належним чином нутрощі двигуна, що викликає з часом «масляне голодування» кілець, вкладишів і інших деталей.
Крім того, при температурі масла 90 градусів дотримується необхідна товщина масляної кромки між вкладишем і шийкою вала – три мікрона. Тоді як при холодному, а, отже, в'язкому, олії оптимальний розмір кромки не створюється.
«Залізний кінь» на сонці
Але як бути, якщо температура «за бортом» вище нуля, чи варто в такому разі прогрівати мотор перед дорогою? Багато автолюбителів вважають, що «якщо бережеш екологію – ні, якщо двигун – так».
Що стосується «ветеранів» автопрому, машин з двигуном карбюраторного типу, то відповідь однозначна – треба гріти двигун у будь-який час року. А от у випадку інжектора, думки інженерів і автолюбителів розходяться.
Перші в більшості своїй ратують за прогрівання інжектора в будь-який час року хоча б пару хвилин – приблизно до 1500-2000 оборотів, або до першого поділу тахометра. У якості «страшилки» розповідають, що на машині після різкого старту на холодному двигуні може обірвати юбку поршня циліндра.
Гріти або не гріти?
Абсолютна меншість автолюбителів свою машину в теплу пору року не прогрівають, що називається «сіл, завів і поїхав». Вважають зайвою витратою часу. В перепалку вступають обурені водії, мовляв, машину ґвалтують – їдуть на холодному двигуні.
Один автомобіліст наголошує на форумі, що при холодному двигуні збільшується витрата бензину при русі мало не в два рази, тому що для нормальної роботи холодного двигуна потрібна збагачена суміш». А при прогріванні до 50 градусів «двигун тягне краще і знос менше». Опонент не згоден: «прогрів на ходу все одно виграє, так як час скорочується». При цьому температура повітря не повинна бути нижче мінус 20, таким чином, можна навіть в невеликий мороз рухатися спокійно, зазначає учасник форуму.
Деякі посилаються на те, що є ряд машин, які без попереднього прогріву просто не поїдуть, будуть «тупити і смикатися». Так що це питання суто індивідуальний, вважають власники авто.
А якщо гріти, то скільки?
Прогрівати двигун довго, наприклад більше 5 хвилин, шкідливо, вважає ряд автомобілістів, так як холостий хід шкідливий для двигуна. Не можна допускати «спрацьовування вентилятора і включення великого кола», зазначає досвідчений водила. Навіть після прогріву варто їхати на невисоких оборотах якийсь час, таким чином, двигун зігріється швидше і без шкоди для нього.
Що стосується дизеля, то вважається, що сучасний дизель на холостому ходу прогріти практично неможливо. І все ж, прогрівати дизельний движок слід, однак не слід газувати перший кілометр і не піднімати обороти вище двох тисяч.
У той же час, на випадок, якщо часу в обріз і потрібно їхати відразу після заводу, то слід почекати, поки масло заповнить всі магістралі, тобто встановиться робочий тиск», тоді вже можна рушати, при цьому уникаючи різких прискорень і інтенсивних навантажень», радить водій з великим стажем.
Думка експертів
На думку інженерів Волзького автозаводу, сучасні двигуни, заправляються маслом і охолоджувальною рідиною, рекомендованими виробником машини, як правило, не потребують прогріві перед початком руху. Випробування, які пройшли в Самарі, показали відсутність прискорення зносу деталей непрогрітого двигуна у випадку, якщо він працює з помірним навантаженням. З точки зору фахівців ВАЗа, можливо, це відбувається тому, що в русі мотор швидше досягає оптимальної температури.
Таким чином, попередній прогрів мотора мало того, що нічого не дає, водночас негативно позначаючись на здоров'я водія і навколишнього середовища з-за викиду великої кількості токсичних компонентів. Крім того, це невиправдано і з економічної точки зору — прогрів двигуна обертається додатковим витратою палива. Тому краще «розігрівати» мотор в процесі руху з помірним навантаженням.